Alevilikte birinci kapi musahiplik kapisidir bu kapidan dönülmez cünkü Musahiplik Alevi inancindaki enönemli ikrar-i namedir Musahiplik, kelime itibarıyla dünya ve ahiret (yol) kardeşligi anlamina gelmektedir. Hem madden, hem de, manen yani inac boyutunda kardes demektir. Daha acikkcasi mali mala, cani cana katmaktir. Musahiplik Hz muhammed mustafa imam Ali benim ahret kardesimdir dediyinden bu günedek sürmektedir. Musahiplik kurani kerim ayetlerinde yer almaktadir.Musahipliğin kökeni her ne kadar Hz. Ali’ye dayanmasa da onun özlü bir sözünü buraya aktarmayi yararli görmekteyiz. Şöyle demektedir: ‘’ Bütün insanlar bir biriyle her halukarde kardeştir. Ya dinen ya da yaratilis itibariyle.’’ Hz. Ali’nin bu sözü Musahiplik inancinin altinda yatan iki boyutlu ( genetik ve manevi) kardeşlik düsüncesinin özeti gibidir. Bu yüzden Hz. Ali ve Hz. Muhammed arsindaki iliskiyi de bir tür Musahiplik olarak değerlendirmek mümkündür.
Enfal sur esi ayet 72-73 Onlar ki inanip hicret ettiler ve mallariyla canlariyla Allah yolunda savastilar ve onlar ki "hicret edenleri" barindirip yardimda bulundular iste bunlar bir birilerinin dostu ve yaridirlar İnkar edip küfre sapanlar ise bir birilerinin yaridirlar. Eger böyle yapmaz birbirinize dost ve yakin olmaz saniz yeryüzünde bir fitne ve büyük bir fesat meydana gelir Bu ayetlerle Hz. Muhammed hicret edenleri kabul edenleri birbirine kardes yaptı.
ve Devaminda Müslümanlarin sayisi artikca Hz Muhammet Mustafa bir birlerine dost edinmeleri icin musahiplik ikrari vermelerini ve bu ikrar ölenedek srüerek Ahret kardesligi oldugunu söylemis bu dönemde fakir aileler cogunlukta oldugu icin herkesi gercek anlamda Kardestende dahayakin ikrar bagini kurmus bir musahip diyerinden üstün tutulmamis ikisinide esit saymistir ve bir birlerine yardimlasmayida böyle saglamistir .
Alevi yol edep erkan icinde Musahip kapisi seriat düzeyini asip tarikat kapisina gelenler, yola girmenin ve yol sürmenin ilk adimi olarak Musahip olurlar. Musahipler birbirinin günah ve sevabindan sorumludurlar. Et le tirnak gibi bir birine yakindirlar. Namus disinda, cocuklar da dahil olmak üzere her seyleri ortaktir. Hayatin iyi yanı gibi kötü yanini da paylasirlar. Musahiplerden biri öldüğü zaman diğeri onun çocuklarına ve aile efratina bakmakla yükümlüdür. Musahiplik bir defa yapilir ve bir ömür boyu sürer.
İnancsal ve toplumsal muhtevanin yanisira ahlaksal acidan da önemli bir anlam tasiyan Musahipik kurumu, gerek toplumsal yardim ve dayanisma gerekse barisi ve huzuru saglayan fonksiyona sahiptir. Musahipler, kimi yörelerde yedi, kimi yörelerede ise oniki göbek bir biriyle evlenmezler.
Aleviler bu doğrultuda Musahiliplik ikrarini gelistirip uyguladilar. Musahiplik, bazılarının belirttiği gibi tarihte kalan bir kurum değildir. Musahiplige insanlarin günümüzde daha cok ihtiyacları vardir. Cünkü Dünyada insanlik alemi kan agliyor dünyamiz kan gölüne dönms durumda insanlar tarihte olduğu gibi günümüzde de düsünsel ve yasamsal sorunlarla dah vazla boğusmaktalar. iste bu boğusmayi ortadan kaldirmak icin insanlarin musahiplere ihtiyaci daha fazla vardir cünkü bu kötü dönem icinde insanlarin omuz omuza vermeleri icin beraberliğe, kardesliğe, paylasima ve Barisa ihtiyaci vardir bu kötü düzeni ortadan kaldirmak icinde Musahiplik ikrari büyük önem kazanmaktadir. Onun icin gelin tüm insanlari biri birilerine karsi Musahiplik bendine baglamayi sagliyalim
Musahiplik kardestende daha yakindirlar. cünkü onlar ahret kardesidirler bir birlerine bagli olmalidirlar zengin olan musahip fakir olana el uzatmalidir ve biri birlerine verdiklerin deger geregi biri birilerini seslendikleri zaman zaman isimlerini söylemmeleri gerekiyor yani musahip diye cagirmalari lazim biri birilerine karsi saygili ve dürüst olmalari gerekiyor kizlileri saklilari olmamasi gerekir. ömür boyu biri birlerini sormalari temiz kalpli ve kirici olmamalari gerekmektedir aksi taktirde Musahiplik ikrari Zarar görmesine yol acacaktir.
Sunu acik ve net olarak belirtmek isterimki Musahiplik ikrari bu kadar kutsalken Musahiplerin dar ve zor gününde yan yana omuz olmuza olmalari gerekirken ne yazikki günümüzde buna rastlanmak mümkün degildir. günümüzdeki Musahiplik ikrari sadece Evlendikleri gün olan Dügün günü Musahipler yan yana gelip görevlerini yapip Dügün bittikten sonra her kes kendi kenarina cekilmekte Musahiplik ikrari sadece sözde kalmakta aylar yillar gelip gecer Musahipler bir birinin hal hatirini bile sormaz durumdalar keske Kutsal olan Musahiplik inancimiz Hz Muhammed'din sözünü tutarak o dönemindeki gibi ikrarimiz ola bilse Mahlesef o dönemde yasanan Musaiplik günümüzde rastlanmak söz konusu olmaktan cikmis durumda cünkü günümüzde Mal Mülk hirsi insanlarimizi sasirma noktasina tasimistir.
Musahip olmak bir anlamda da tarikata girmek demektir. İkrar kapisinda diyeceğimiz tarikat kapısı kisinin seriat düzenini asarak, hakikatlere yaklasması anlamina gelir. İnsanı, evreni ve tanriyi bir baska gözle görmenin ve sezmenin kapisidir ikrarlik kapisi.
MUSAHIP'LIK IKRARI NASIL VERILIR
Alevi Yol Edep Erkani icinde Rizalik kapisida cok büyük bir önemi vardir bir birileriyle Musahip olacak olan canlar öncelikle Ailelerinden Kücüyünden Büyügüne karar Aile icinde Rizalik Almak zorundalar Rizalik alindiktan sonra
Alevi olan gec evlenmeden önce Alevi bir gencle musahip bulmasi ve musahip ikrari vermesi icin pir darina gelip musahiplik icin söz vermeleri tek kefen altinda birleserek ikrar-i name bendini kabul etmeleri gerekir böylece bel baglanmis oluyor her iki tarafinda ikrar niyazindan vaz gecmeyeceklerini kabul edip pirlerinden musahiplik duvasini alip kurban kesmeleri ve niyazlarin dagitmalari gerek musahipler birbirlerin Aillesinden sülalesinden kiz alip vermezler verirlerse alevilikte yol düskünü sayilirlar pirleri kapisina gitmez kurbanlar niyazlar verip alinmaz kiz alip vermeleri icin yedi göbek aralarina
girmesi gerekiyor bazi yörelerde bu göbek bagi 12 ye kadar cika bilmekte buda bize gösteriyorki Ehl-i Beyt inancinda verilen Musahiplik ikrar-i name'si asirlar boyu sürmekte yani Musahip olan Aileler kesinlikle Kiz Alip vermeleri söz konusu olmamakta onun icin ikrar bagi göbegini asanlar olursa o zaman evlene bilirler Musahahip verecek olan aileler kesinlike Yedi göbek aramalari sarttir cünkü akrabalarinizdan biri bu Aileden kiz alip vermisse Musahip ikrari bu aileye verilmez onun icin yedi göbek arayip sorusturmalari gerekir cünkü her ne olursa olsun musahiplik ikrari vere bilmek icinde yedi göbek aralaridan gecmesi gerekiyor yoksa misahip olamazlar eger musahip olunursa onlarda yol düskünü sayilirlar.
Unutmayalim canlar Musahiplik ikrari Aleviliyin en dürüstlük ve Kutsal kapisidir onun icin bu yola dogru sahip cikalim herseyi usulune göre yapalim ne olur demeyelim insanlik halidir demiyelimki yolumuz ikrarimiz inancimiz tertemiz kalmasi icin hep kapimiz Pir'imize dostlarimiza kapi komsumuza acik olsun bu yola icten ve gercek anlamda baglanalim hersey Ehl-i Beyt'de verilen ikrar-i name bendine uygun olsun yolumuz aydinlik parlak olsun icinde ikilik, Kibirlik, senlik, benlik kurnazlik ve ikrarini bozan olmasin.
Bakin Sevgili Canlar biz Kardeslerimizle darilirken küserken kavga edrken ikrar verdigimiz Aileden Ne Küseriz nede Kavga Ederiz Cünkü ikrar Bagi Kutsaldir Kutsal olan bir kapiya karsi herhangi bir Kötülükde bulunmamiz söz konusu olamaz ikrarimiza karsi bir kötülügümüz söz konusu olursa o zaman yolda Düskün sayiliriz Eger biz gercekden Ehl-i Beyt yolundan gidenlersek "Verdigimiz ikrar-ri name'mizede Sahip cika zorundayiz" ikrar Niyazindan Dönenler Alevi dahi olamazlar.
Bakiniz Hz. Peygamber efendimiz “el ikrar minel iman” diye buyurmuştur. Yani ikrarı olmayanin imani olmaz demistir. İkrarini verip de dönenler için de yüce kitabimiz şöyle buyurmustur; “Allah rizası icin ikrar verip nefsi icin bozanlar fasik kisilerdir.” onun icin Verilen ikrar kesinlikle bozulmaz ikrarina ship cikmayipta bozanlar Hakk Muhammed Ali'ye ve Ehl-i Beyt'de verilen ikrari namesinede Sahip cikmamis olacaktir onun icin yukarda belirtigim gibi Alevi Yol Edep Erkani icinde Düskün duruma düserler Pir'leri kapisini acmaz Kapi Komsulari Lokma ve Kurban vermezler Lokmalari Kurbanlari alinmaz onun icin Verdigimiz ikrar-i Namemize sahip cikmak zorundayiz.
Cenabi Allah bizi yolsuz Pir'siz ikrarsiz eylemesin yakamizi zalimlerin eline düsürmesin her dayim Pir'imizin darina anli ak yüzü pak bir sekilde cikmamizi nasibi hak eylesin insallah. Musai kazim"derki Özüm Ehl-i Beyt'tendir Sözüm imam Ali"dendir Aleviliyi Özümde Gördüm Dövülmüs Demirden islenip Geldim Bizi Seven Candan Sever Sevmeyen Bizden Degildir Engür Narina Daldik Bizi Sevmeyenleri Kendimizden Ayirtmadik biz kulla kul olmadik Allah'a Kul olduk cünkü biz Hakk Muhammed Ali yolunda Ehl-i Beyt'tin ikrar-i Namesine bel bagladik Maldan Mülkten herseyden Vaz geceriz ancak Ehl-i Beyt'de verilen ikrar-i Nameden asla ve asla vaz gecmeyiz. Cünkü biz Allah Kul Muhammed Mustafa'ya Ümmet imam Ali'ye Talip olanlariz
Ask ile isik ile Yol ile ikrar ile Kalin
Saygilarimla
Musai Kazim Düzgün